פרופורציות

גיא בניוביץ' רוצה לדבר על פרופורציות. אמרתי כבר בעבר שאני לא מאמינה ב"תמונה אחת שווה אלף מילים", והתמונות מלבנון הן באמת לא אסתטיות מספיק לטעמם המעודן של אזרחי מדינת ישראל המעודנים, אז בואו נעסוק קצת במספרים (נכון להיום, לפי דיווחי הסוכנויות).

לבנון: 384 הרוגים – 20 חיילים ו-11 אנשי חיזבאללה. כל השאר – אזרחים.

600,000 פליטים – ההערכה הכי נמוכה (של ארגון הבריאות העולמי). יוניצ"ף מעריכים שכשליש מההרוגים וכמחצית מהפליטים הם ילדים.

ישראל: 36 הרוגים – 17 אזרחים, 19 חיילים.

פליטים שבורחים למדינות אחרות עם כל הרכוש שלהם איתם – למיטב ידיעתי ולפי כל הדיווחים – 0 (למעשה, אם אני לא טועה נראה לי שאפילו דיווחו על איזה 300 עולים חדשים). אזרחים שבורחים למשפחותיהם ומשפחות מארחות במרכז ולמלונות באילת (שמעתי שהם מפקיעים מחירים. נקווה לחרם צרכנים אמיתי בעתיד) – לא ידוע לי על הערכה מדויקת.

נזקים:

לבנון: ממשלת לבנון מעריכה את הנזקים הישירים שנגרמו לתשתית כתוצאה מההפצצות בכ-2 מיליארד דולר. זה כמובן לא כולל את הנזק העתידי הצפוי לתעשיית התיירות במדינה, שציפתה להכנסות בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר בקיץ הקרוב, וגם לא מצאתי הערכות לגבי נזקים שנגרמו כתוצאה מהשבתת חלקים מהמגזר העסקי. בין שאר התשתיות, נפגעו שדות תעופה, כבישים, גשרים, מתקני אנרגיה, בתי חולים ומפעלים. הנזק שנגרם לכבישים ולגשרים גורם להתדרדרות מהירה במצבם של פליטים רבים, בשל אי היכולת להעביר אליהם סיוע הומניטרי. חלקים מביירות נהרסו לחלוטין, ואספקת החשמל בעיר נפגעה.

ישראל: רוב הנזקים שבהם עוסקים בתקשורת הם נזקים כתוצאה מהשבתת פעילות של עסקים. לפי התאחדות התעשיינים, הנזק שנגרם לעסקים בצפון מוערך עד היום בכ-2 מיליארד שקל. יש לציין כאן שנציגי העסקים נמצאים כעת במו"מ עם הממשלה לגבי מתן פיצויים, ולכן יש להתייחס להערכותיהם בעירבון מוגבל. לא ראיתי בשום מקום הערכות לגבי הנזקים שנגרמו לבניינים ומפעלים כתוצאה מהקטיושות, אך למיטב ידיעתי שדה התעופה בן גוריון עובד מצויין, שום כביש לא נפגע, אף שכונה לא הושמדה, והדבר היחיד שגורם לשיבושים בקנה מידה עירוני באספקת החשמל, אם קיימים כאלו, הוא חברת החשמל.

אז הפרופורציות בינתיים עומדות על זה: אזרח ישראלי אחד שווה כ-20.765 אזרחים לבנונים. בניין אחד שנפגע מקטיושה שווה שכונה הרוסה. ילד ישראלי אחד שהולך לגור אצל הדודה בתל אביב, בהנחה שיש כמה אלפים כאלו, שווה בערך 3,000 ילדים לבנונים שנזרקים בכל מיני מקומות.

ולנוכח העובדה שכל מה שיש לנו נגד הלבנונים זה שהם לא מצליחים יותר מאיתנו בטיפול בחיזבאללה או בהתנגדות לסוריה (למרות שהם בהחלט עשו מאמצים ניכרים, לפחות מבחינה פוליטית, אחרי רצח חרירי), הייתי אומרת שאפשר לקרוא לזה "לא פרופורציונלי". ואני לא צריכה לנסוע לא לחיפה ולא לביירות כדי להבין את זה. יתכן שבניוביץ' רוצה לטעון שאפקט הפחד הוא מה שמאפשר שיקול דעת יותר טוב בעניין. אני חושבת שהגיחוך שבטענה הזאת מובן מאליו.

***

ואני גם שואלת, אם כבר אנחנו עוסקים בעניינים הציניים האלו, מה יוצא לנו בדיוק מ-600 אלף הפליטים האלו? מה אנחנו משיגים בכך שתושבי ביירות לא יכולים לטוס לחופשות באירופה? או להרתיח מים לקפה? ומה אנחנו משיגים בלדחוף אותם לכיוון של משבר פיננסי (למרות שהם כמובן טוענים שזה לא יקרה ושיש רזרבות מט"ח מספיקות וכולי) והומניטרי? אנחנו בקושי פוגעים באנשי חיזבאללה, כפי שמראים המספרים שלמעלה, ולהרוס את לבנון לא ממש יסייע לממשלת לבנון להיאבק טוב יותר בחיזבאללה. בכל זאת, אחרי שהכל ייגמר, הם יהיו עסוקים מדי בשיקום התשתיות והעסקים.

אז מה בעצם הפואנטה של כל ההפצצות האלו של התשתיות האזרחיות והאזרחים? ומבחינה רציונלית, של טובת המדינה, מה זה עוזר לנו עכשיו להוציא כל כך הרבה כסף על גרימה של כל כך הרבה נזק? והרתעה זה לא כשיש לך הרבה נשק חזק אבל אתה לא משתמש בו? כי לי נראה שלרוקן את כל הארסנל על שכונות ושדות תעופה זה לא דבר ממש מרתיע. בטח שלא את החיזבאללה, שלא נפגע מזה, אלא רק מתחזק.

ועוד כמה שבועות של ילדים קרועים לגזרים בלבנון, אפילו אם הציבור בישראל ידרוש מה"עיתונאים" שלו לא לראות את זה, גם כן לא ישפרו יותר מדי את יכולת ההרתעה הזאת. אנחנו אולי נראה "כוכב נולד" במקום, אבל שאר העולם יראה גם יראה. and it's not a pretty sight.

***

ועוד משהו לגבי דבריו של בניוביץ'. לדעתו של האדון, הסיבה האמיתית למלחמה היא חשיפת האמת, שהיא ש"איראן בנתה לעצמה בעשור האחרון בסיס כוח אימתני בגבולנו הצפוני, ופעלה לשנות באופן ממשי את מאזן האימה במזרח התיכון. שינתה, חימשה, הסיתה, ולא שילמה שום מחיר".

בינתיים, אני חייבת לומר, אני רואה רק קטיושות. נדמה לי שזה לא מאוד חדש. עוד למיטב ידיעתי, לאיראן יש ארסנל נשק מתוחכם שיכול להגיע רחוק מאוד בדיוק לא מבוטל, ולכן באמת אין לה שום צורך בגבולנו הצפוני כדי לשנות את מאזן האימה במזרח התיכון. גם פצצת אטום תעזור לה בזה, ואף אחד כנראה לא יעצור אותה בדרכה אל הפצצה הזאת. בטח שלא סין ורוסיה. דבריו אלו של בניוביץ' מעידים אך ורק על חוסר הבנה תהומי של המציאות שבה הוא חי, או סתם בורות. לא נראה לי שאפילו אולמרט היה אומר דבר כל כך מטומטם שלא לצורכי תעמולה להמוני העם הנבערים מדעת (בעיניו לפחות). האמת היא, שהמלחמה הזאת מיותרת וחסרת פואנטה, לא תעשה כלום ורק מביכה אותנו. והמחיר שהיא תגבה מאיתנו בכל כך הרבה מישורים, גם בחוץ וגם בפנים, יהיה גבוה מאוד, והתשלומים יימשכו זמן רב.

ואגב, שכחתי לשאול – ואיזה מחיר משלמת איראן עכשיו? למיטב ידיעתי, כיצואנית הנפט הרביעית בגודלה בעולם, בינתיים איראן רק מרוויחה מהמלחמה שלנו עם לבנון.

0 תגובות בנושא “פרופורציות

  1. >>>מספיק שומעים את האינדוקטרינציה והשקרים האלו מרוני דניאל והבוסית שלו דוברת צה"ל, תחסוך ממני את זה גם כאן.

    מעניין אותי לדעת, היכן מצאת בשתי השורות של תגובתי הראשונה כאן שקרים או את המילה הארוכה השנייה. אין לי טלוויזיה ויש לי רק מושג עמום כיצד נראה רוני דניאל.

  2. מה שיש לנו נגד לבנון, זה שמשטחה מבוצעות שוב ושוב התקפות נגדנו.
    "לא מצליחים לפעול נגד חיזבאללה"?!חיזבאללה הוא חלק מן הממשלה שם.

  3. קודם אני ומשפחתי
    אחרי זה הדודים והמשפחה המורחבת
    החברים וידידים
    עירי וארצי
    לאחר מכן שכניי הידידותיים ומדינות חברות
    לבסוף, בסוף הרשימה, מדינות המגדירות אותי אויב (האויב מגדיר אותי ולא אני אותו, ראי ערך יהודי במילון).
    קודם כל אין לי מושג למה סבלם של תושבי לבנון צריך לבוא לפני סבלם של בני עמי ועירי?
    מדוע לי צריך להיות יותר איכפת מהלבנונים המסכנים, יותר מאשר לחסאן נסראאלה?
    למה באמת צריך להיות איכפת לי אם יש 16, 20 או 100 הרוגים לבנונים על כל אחד יהודי?
    לא ממש לדעתי.
    כל צד דואג לשלו ואחרי שהכל יגמר תקראי את הקטע הזה ותזכרי שאמרתי ששלום הם (החיזבאאלה ו50% מתושבי לבנון התומעים בהם) ירצו לעשות רק עם החזק מהם, וזה יגיע אליהם אחרי כמה אלפי הרוגים (אין כלום שתוכלי לשנות בהם).
    כרגע הם לא משוכנעים לכן הם ממשיכים לירות
    יש אולי מספר בודד של אנשים בישראל שאינו שוחר שלום, בניגוד ללבנון, אך אין ולא צריך להיות אדם אחד שאינו שוחר חיים וזה מתעלה על הכל.
    יום שקט

  4. Excuse the English; I’m in the US on a US keyboard.

    Thank you for this post. I haven’t been able to put into words what’s been bothering me so much about this war, and you did it for me.

    This war is happening because the people want the government to do something. Anything. And do it hard. So no one is thinking about the actual costs of attacking innocent civilians and destroying their infrastructure. How will this help defeat Hezbollah? How will this help Israel ever make peace with Lebanon? How does this harm Iran or Syria? How will this even stop the Katyushas, (which seem too small to even justify the carnage in Lebanon, don’t they)?

    But to say this is, of course, heresy among Israelis and Jews today. So the madness goes on, doesn’t it?

    Again, thanks.

  5. הרמטכ"ל טען שנהרגו כ-100 אנשי חיזבאללה, ומאז נאומו צה"ל טוען לעוד כ-20 .
    384 לחלק ל- 36 זה 10.67 .
    אזרחים שבורחים מביתם, גם אם רכושם נשאר, או יושבים במקלטים, זה פחות מבריחה עם כל הרכוש ובודאי מהרס הבית, אבל עדיין סבל.
    http://business.msn.co.il/msnBusiness/Trading/news/200607/20060717103400.htm">דן אנד ברדסטריט מעריכים את הנזק למשק בכחצי מיליארד שקל ליום.
    יש בערך מיליון ילדים לבנוניים בכל לבנון.
     
    אלה תיקונים קטנוניים, בגדול אני מסכים שהיעד לא צריך להיות אזרחי לבנון – את כבר יודעת את דעתי.
     

  6. רשימת הנהנים מהמלחמה לא מסתיימת באירן
    ובראשה עומדת "ידידתנו" ארה"ב יצרנית וסוחרת הנשק
    הגדולה בעולם המתמחה ביצור ושימור סכסוכים לצרכיה.
    טוב היתה עושה ישראל אם הייתה מסתפקת ביצור נשק לצרכיה וחדלה בעצמה מסחר נשק וחירחור מלחמות.
    עם כל המהנדסים המשוכללים והתקציב אפשר יהיה לייצר פה הייטק של חיים.

  7. איך אני שונא מאמרים מהסוג הזה. טיעונים מהסוג של "אם היית כאן/שם/פה/בצפון/בדרום- אז היית מדבר אחרת" ממש מעלים לי את הדם לראש. כאילו שמי שמתנגד למלחמה יחזור מהצפון ויגיד וואלה, צודקים הממשלה. אני לא מבין למה אנחנו לא הורגים יותר אזרחים לבנונים.
    יש לך טיעון? דבר לעניין. אתה חושב שאנחנו צודקים? תסביר למה. אל תהפוך את הצד השני לחבורת ילדים שרק מחכה שתאיר את עיניהם.
    ובאמת, המספרים מפריכים את כל הטיעונים שלו.

  8. אני הייתי מפריד בין שני טיעונים – האחד האם פגיעה מכוונת באזרחים היא מוסרית ו/או יעילה ובין הטיעון על סימטריות הסבל.

    אני לא חושב שצריך לדרוש פרופוציונליות בתגובה משתי סיבות: האחת פרופורציונליות הינה מעורפלת וקשה מאוד להגדרה ושנית הצמדות לדוקטרינה של פרופורציונליות נותנת לתוקף את היתרון של העצמת העימות לרמה המשרתת את מטרותיו. זה לא חכם ובמידה רבה לא מוסרי.
    יחד עם זאת ההחלטה המערכתית לפגוע באוכלוסיה אזרחית, המצאה של אהוד ברק במבצע "ענבי זעם" הייתה שטות אז ושטות עוד יותר גדולה עכשיו.

השאר תגובה