נפלאות הצביעות

[לא, זה לא פוסט על וינוגרד, למרות שהכותרת הזאת בהחלט מתאימה ל"מקורבי" וולמארט, אותו מחיר גבוה של המחירים הנמוכים, ושאר החברים המעוותים האלו. (תגובה קטנה מהבטן – הוועדה מתלהמת ושמה עצמה לאלוהים? איזו חוצפה יש לחרא הזה, קשה להאמין. מי ששם עצמו לאלוהים היה מי שיצא למלחמה שהובילה לכל כך הרבה מוות והרס בצורה כזאת) (ומישהו מוכן בבקשה להסביר לפרס יפה או לא יפה שהגיע זמנו לחופשת הפרישה שלו בקריביים, או באי אלבה? כמה פאתטי יכול בן אדם אחד להיות? אין לזה תחתית?) זה וגם הפוסט הבא הם דברים שכתבתי בבוקר, אך נבצר ממני להעלותם בקירוב לזמן הכתיבה, בעקבות הבעיות הטכניות באתר. לגבי וינוגרד, נראה מה העם הזה שווה ביום חמישי]. [כל עם ראוי למשטר שאותו הוא מוכן לסבול].


***

יש מקרים של צביעות ושל התחסדות שלא מפסיקים להדהים אותי. ממש. אני עומדת מולם חסרת אונים, וכל מה שיש לי לומר זה "פאק". אתמול יצא לי לצפות בחלקים מהסרט ששודר ביס דוקו על המילה "פאק" (בכל זאת, ד"ר הו החמוד השתולל בטורצ'ווד באותו זמן). לפחות בחלקים שראיתי היה נחמד, די משעשע. פואנטה חביבה – כן חופש ביטוי, לא חופש ביטוי, חופש ביטוי מוגזם (ש"מזהם את האוויר") וכו'. דברים חשובים שיש לדון בהם.

ואז הגענו לענייני ה-FCC (הוועדה הפדרלית לפיקוח על התקשורת) והצגת המילה FUCK בקולנוע, טלוויזיה, מוזיקה וכו'.

בארה"ב, כידוע, שולט היום ממשל שמרני וחשוך, אותו מוביל פנאט דתי שמקדם מדיניות של התנזרות מסקס (והיעדר חינוך מיני אחר), רדיפת הומוסקסואלים (כולל הניסיון להעביר תיקון בחוקה שימנע מהם באופן סופי לעשות דברים מגונים כמו להקים משפחה), תפילות בבית הספר, מסעות צלב, ואיסור על שימוש במילים גסות בכל מקום ציבורי (תוך כדי הגנה על זכותם האנושית היסודית של התושבים לקבל גישה חופשית עד כמה שניתן לנשק חם). ועוד לא נגעתי בקצה הקרחון של רמיסת החירות והזכות לפרטיות של אזרחי ארה"ב תחת כהונתו של האוויל. במסגרת זו עבר שם לפני כך וכך זמן חוק שמגדיל את הקנסות על שימוש במילים גסות פי 10, משהו כמו 300 אלף דולר למילה.

עכשיו, אני רואה בסרט האמור התייחסות לסרט קולנוע בשם "פני צלקת", רימייק בכיכובו של אל פצ'ינו. לבושתי אני חייבת לומר שלא ראיתי את הסרט הקאנוני האמור, אבל במסגרת הסרט התיעודי על המילה "פאק" הוצגו מספר סצנות מהסרט, שבהן נעשה שימוש נרחב במילה האמורה. כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, הסצנות האמורות לא היו בדיוק סצנות של טיולים בפארק וליטוף ארנבונים, אלא למעשה סצנות רוויות באלימות קשה, טבח המוני והרבה דם.

באחת הסצנות, נדמה לי שהיא היתה משהו לקראת הסוף, רואים בחורה ערומה ברובה הולכת עם אקדח וצועקת משהו כמו "פאק מי, פאק מי" וכו', כשהיא יורה לכל עבר, ודקה אחרי זה יוצא אל פצ'ינו ממקום המסתור שלו מאחורי הווילון ומרסס לה את הצורה. לא באמצעות הזין שלו, אלא באמצעות נשק חם מסוג כלשהו. ואתם רוצים לומר לי שהבעיה כאן היא השימוש במילה "פאק"? פאק מי.

עוד דבר מדהים היה ההתייחסות לסדרה "דדווד" של HBO. ראיתי כמה פרקים של הסדרה הזאת. אכן, נעשה בה שימוש נרחב במילה "פאק" על כל הטיותיה. איכשהו, הטרידה אותי קצת יותר העובדה שהגיבור הראשי, אל סוורנגן (משעשע, האיות של השם שלו באנגלית – Swearengen), הוא פחות או יותר הדמות הכי מושחתת שראיתי אי פעם על מסך הטלוויזיה. יצור נאלח, שלא רק השימוש במילה "פאק" נראה לו כמו עניין טריוויאלי, אלא גם מעשים כמו רצח, אונס, ניצול והרס כללי.

ניהלתי די הרבה שיחות עם אנשים שסבבו סביב עניין השימוש ב"מילה גסה" כזו או אחרת. הצביעות הזאת היא, כמובן, לא רק נחלתם של האמריקנים, אלא נחלתם של גסי הנפש בכל מקום בעולם. בעיניהם, אפשר לעשות או לומר כל תועבה, כל עוד היא נקייה, זכה וטהורה משימוש במילים נוראיות. רוצה להיות גזען או לתמוך בטבח עם? סבבה, אין בעיה. רק אל, חס וחלילה, תדבר מלוכלך. אלימות לא תשחית את נפשם של ילדים רכים. לא בסרטים ולא בחדשות. זה ברור כשמש. אבל המילה "זין", אין ספק, היא מה שיוביל לחורבן המוחלט, היא מה שגורם להרס התרבות, לניוון ערכי המשפחה, לניצחון הברבריות. ככה פותרים בעיות, הרי גם זה ברור כשמש. למי יש כוח להתעסק בסיבות או בתשתיות, כשאפשר להתעסק עד אינסוף בסימפטומים.

ולא נותר לי אלא להצטרף לדברי המשורר מהגטו, בשיר המונומנטלי "Fuck the FCC" (שחרור קיטור אימבצילי ואינפנטילי ככל שיהיה…)

 

I used to listen to the radio
And I don’t guess they’re listenin’ to me no more
They talk too much but that’s okay
I don’t understand a single word they say
Piss and moan about the immigrants
But don’t say nothin’ about the president
A democracy don’t work that way
I can say anything I wanna say

So fuck the FCC
Fuck the FBI
Fuck the CIA

Livin’ in the motherfuckin’ USA
People tell me that I’m paranoid
And I admit I’m gettin’ pretty nervous, boy
It just gets tougher everyday
To sit around and watch it while it slips away
Been called a traitor and a patriot
Call me anything you want to but
Just don’t forget your history
Dirty Lenny died so we could all be free

 

 

***

יש לי גם משהו לומר בענייני חינוך. כל מיני הורים מודאגים מציגים פנים מתחסדות בעניין המילים הגסות ומדברים על חינוך וחינוך וחינוך, בעולם המושחת והנורא הזה, ועל זה שהממשלה צריכה לעזור להורים, כי אפילו אם הם המחנכים הכי גדולים, שמעולם לא השמיעו מילה גסה אחת או דיברו על מין (פרט לענישה חמורה במקרה של אוננות ילדים, כמובן), עדיין ברגע שהילד יוצא מהבית, אלוהים יודע מה יקרה. זה כל כך מגוחך בעיני. חינוך באמצעות ניסיון להכחשת המציאות זה משהו שמראש נועד לכישלון.

 

אז אולי במקום לחנך ל"ערכים" נהדרים של התנזרות ממין, תחנכו את ילדיכם עד כמה מין זה דבר נפלא, אהבה זה דבר מצוין, והשילוב בין שניהם יכול להיות שיא חיובי של יחסים בין בני אנוש (ועדיף אפילו – תנו להם מודל), ולצד זה חנכו אותם מה הסכנות הכרוכות בעניינים אלו של הלב ושל הגוף, וכיצד מתמודדים איתן ומתגוננים מפניהן? אולי במקום לחנך אותם שזה אסור וזה תועבה, תתנו להם קצת יותר כלים של חשיבה ביקורתית ושל ספק בריא כדי שיוכלו להחליט בעצמם מהם הערכים שבהם הם מאמינים, ואף לעמוד בהם, כבני אדם שלמים?

אולי תפסיקו כבר עם השטויות האלו של "אני לא רוצה שזו תהיה המציאות ולכן היא לא קיימת"? העולם לא ישתפר כתוצאה מהוספה של עדרי יצורים שטופי מוחין שצועקים "אסור" ו"תועבה". הוא בהחלט ישתפר מהוספה של אנשים בטוחים בעצמם, בעלי בסיס ערכי יציב שלא צפוי להתפזר לכל רוח בגלל שמישהו אמר "פאק", שיודעים לחשוב, שיודעים להטיל ספק, שיודעים להעריך וליהנות מהעושר הרב שמציעה החירות ומציע המגוון. (וכאן המקום לומר תודה להורי שהביאוני עד הלום. כן ירבו כמוכם בעולם).

0 תגובות בנושא “נפלאות הצביעות

  1. אני לא מקבל את ההנחה שלך שהפוליטיקאים היום מושחתים יותר מהפוליטיקאים של פעם, אלו שהעם העריץ.
    נגד אולמרט נפתחה חקירה פלילית בגלל שקידם את ענייניו של מפעל שיוצג על ידי חבר שלו. אני לא חושב שזה תקין, ואני מסכים שצריך למצות איתו את הדין, אבל זה לא משנה את העובדה שספיר היה מחלק מפעלים לחברים שלו בפתק מהפנקס. על שם ספיר קוראים רחובות ומכללות אקדמיות.

  2. אני מסכים שהפיכת הפוליטיקה לדבר מתועב משרתת מאוד את אלו שהדמוקרטיה היא לא כוס התה שלהם (ומגדילה את כמות הקריאות ההזויות ל"שלטון צבאי"). ובכל זאת אני חושב שהאשמים הראשונים במצב שבו פוליטיקה מתקשרת באופן אינטואיטיבי ראשוני עם שחיתות הם נבחרי הציבור שלנו, ואת פירות הבאושים של הסיפור הזה כולנו אוכלים. זה חלק מהסיבה שאני קורא להתפטרות של אולמרט, יש כאן צעד בסיסי של הגינות שאומר "קבעו שנכשלתי ברמה כל כך יסודית בהחלטות שלי, אז אני מקבל את האחריות והולך הביתה". מנגד, הגישה שאומרת "בואו נשאיר את אולמרט למעלה למרות המחדלים החמורים שלו, כי ביבי גרוע יותר" היא בדיוק מה שהפך את הפוליטיקה לכל כך מאוסה בקרב אחוז ניכר מהציבור – המוכנות להקריב ולכסות על כל דבר בשביל החזקה בכסא, או מבחינת הציבור, אי העלאת המועמד המתחרה.

  3. אני רוצה להתערב רגע לומר משהו על "הפיכת הפוליטיקה לעניין מתועב" – זה לא רק זה, אלא גם יצירת מצג השווא שהפוליטיקה היא רק מה שקורה בתוך המפלגות, ושהדמוקרטיה היא רק מה שקורה ביום הבחירות.

  4. ההפיכה של הפוליטיקה מעניין מתועב באה לה ביושר. אני לא אומר שזה חייב להיות המצב, אבל נכון לעכשיו, ככה הדברים נראים.

    לא טענתי שהפתרון לכל בעיות המדינה, ובפרט לאלו שהתגלו במלחמת לבנון האחרונה/דו"ח וינוגרד טמון בזריקת ראש הממשלה מכל המדרגות. אני גם לא טוען שלראש ממשלה אסור לטעות בכלל, ושעל כל חוסר הצלחה שלו צריך להתיז את ראשו. אבל יש מינימום של הגיינה ציבורית שאומר שאם פישלת ברמה כל כך רצינית, בדברים כל כך בסיסיים (ולא יעזור כלום – לא מחליטים לצאת למלחמה תוך שעתיים בגלל חטיפת 2 חיילים, בטח לא כשאין תוכניות מסודרות) אי אפשר שתמשיך לשבת בתפקיד כאילו שום דבר לא קרה.

  5. ראשית, אתה משתמש במונח 'פוליטי' בצורה מאוד מצמצמת ומזלזלת. 'אינטרס פוליטי' איננו רק 'אינטרס של פוליטיקאי', אלא כל אינטרס שנוגע לפוליטיקה. 'להעיף ראש ממשלה' זה אינטרס פוליטי מובהק. דרך אגב, גם ב'אינטרס של פוליטיקאי אין פסול – אם אני תומך שוק חופשי, אעשה הכל כדי להחזיר את ביבי לכורסת שר האוצר. ההפרדה הזו בין 'אינטרס פוליטי' ל-'אינטרס ציבורי' היא חלק מהנסיון המאורגן להפוך את הפוליטיקה לעניין מתועב, נסיון שליוזמיו יש אג'נדה ברורה מאוד של צמצום מקסימלי של המדינה.

    שנית, אין ספק שאולמרט פישל. אבל פוליטיקה היא לא בית משפט, והמטרה היא לא להעניש אותו על חטאיו. המטרה היא לבחור את דרך הפעולה המיטבית עבור החברה הישראלית. זו השאלה שעומדת כרגע על הפרק – איזו פעולה תהיה הטובה ביותר עבור החברה פה. 'הדחת אולמרט' היא לא תשובה לשאלה – או לפחות, תשובה לא שלמה – בלי לדעת מה יבוא במקום. אם במקום אולמרט יבוא ליברמן, נניח – אגיד לך שאני מעדיף ראש ממשלה מושחת, ספינאי וחסר חוט שדרה על ראש ממשלה פשיסט. ביבי? לא יודע, צריך לדון בשאלה הזו. איילון? כנראה שהוא עדיף. ברק? כנראה שלא. אבל צריך לשקלל את כל האופציות, ולראות האם אנחנו מוכנים לקחת את הסיכונים האלה. אני לא אומרשהדחת אולמרט היא רעיון רע, רק שהיא רעוין לא שלם.

  6. להעיף ראש ממשלה שפישל באופן כזה (וזו לא דעתי או דעת האופוזיציה, במחילה, ועדה לחלוטין לא פוליטית קבעה את זה) זה לא *רק* אינטרס פוליטי של ביבי או של ביילין. זה אינטרס ציבורי.

    האם יש שמץ של התנהגות דמוקרטית בוגרת בגישה שאומרת "אולמרט חייב ללכת ואח"כ נראה"? לדעתי כן. השאלה הנגדית היא האם יש שמץ של התנהגות דמוקרטית בוגרת ב"אולמרט פישל פה בקנה מידה קולוסלי, אבל הימין לא רוצה שהשמאל יעלה והשמאל לא רוצה שהימין יעלה, אז נשאיר את הסירחון הזה שם כי כל צד חושב שהאלטרנטיבה פחות טובה"? להמשיך לאכול חרא (ולהגדיל את המינונים לאט אבל באופן עקבי) לא יכולה להיות תמיד האופציה הטובה ביותר, רק בגלל שאי אפשר להיות בטוחים מה עשוי לבוא במקומה.

    אני בהחלט בעד שביבי, איילון, ברק, ומבחינתי כל אחד אחר (הייתי מוותר בכיף על ליברמן אבל אם אין ברירה נבלע נאום אחד) ינאם – כל עוד ניתנת במה לכל הצדדים. מה שאני לא רוצה, זה לבוא בשם האינטרס הציבורי, ואז לגלות שמנכסים אותי ל"הפגנת הימין".

  7. משעשע אותי השימוש במונח 'אינטרס פוליטי'. כאילו זה שם של מחלה.
    תגיד, מה נראה לך שזה הרצון להעיף ראש ממשלה? אינטרס א-פוליטי?
    נראה לך שיש איזשהו שמץ של התנהגות דמוקרטית בוגרת בגישה שאומרת 'בואו נעיף את ראש הממשלה, אחר כך כבר נראה מה יהיה'?
    ביבי חייב לנאום בעצרת.
    איילון חייב לנאום.
    ברק חייב לנאום.
    הציבור חייב לראות מה האופציות לאולמרט, כשהוא דורש להעיף אותו. אין דמויות אידיאליות, וצריך להצביע לאופציה הפחות גרועה – וזה יכול להיות גם אולמרט. מי שמפחד להראות את האלטרנטיבות צריך לשאול את עצמו אם הן לא פחות טובות ממה שיש עכשיו.

    ולגבי עוזי דיין – לטעמי אין גרוע מאופורטוניזם פוליטי. פוליטיקאי שתמיד מצדד במטרה שגבוהה בסקרים הוא פוליטיקאי שמסתיר את האג'נדה האמיתית שלו, וזה לא יכול להיות טוב.

  8. אני לא נלהב מעוזי דיין בכלל האמת (אגב, לאור כמות ההצלחות עם פוליטיקאים שגרים בכוכב יאיר – ברק, מופז, גדעון עזרא – אם להזכיר רק כמה, אני מתפלא שאנשים עוד לוקחים את הסיכון בלהצביע לעוד תושב שם…), אבל אני מקווה שההפגנה הזאת תהיה יותר מאשר למען אינטרס פוליטי כזה או אחר (אצלנו זה בעיקר אחר) – אולמרט חייב לעוף. זה לא יתקן אפילו שבריר מהבעיות שיש כאן (כמו שאפשר לראות מהעובדה שהמוני בית ישראל גורסים כי המלחמה היתה מוצדקת ורק ניהולה היה בעייתי) אבל זה תנאי ראשון (מה שקוראים "הכרחי אבל לא מספיק").

  9. עוזי דיין, מאז התבוסה בבחירות, לוקח על עצמו, לפחות באופן גלוי, רק מטרות טובות, כמו המאבק של ניצולי השואה או זה. בחיי, אם הוא ימשיך ככה אני אצביע בשבילו הצבעת מחאה…

    לאמריקנים היה מזל אחד – האבות המייסדים שלהם. מאז, הכל רק הולך ומתדרדר.

  10. את מזכירה לי אירוע חדשותי טרי – מסע הרצח של המטורף ההוא באוני' וירג'יניה-טק. שידרו בחדשות קטע מסרטון הווידאו שבו הפסיכופת דיבר על האנשים שהוא שונא ולמה הוא שונא אותם, הראו בלי בעיות את הרובים שבהם הוא השתמש, את הגופות והפצועים המגואלים בדם, ורק דבר אחד צונזר באמצעות ביפ. את כבר מנחשת מהו, נכון?..בדיוק. כשהוא אמר את המילה "פאק".

  11. מהחדשות אתמול אני בכלל יודע שזה קיים, אבל הבנתי שזאת התארגנות שקיימת עוד קודם. ובחדשות אמנם הזכירו שזה מתקיים ביום חמישי (ונדמה לי שבכיכר רבין) אבל אתר יכול לספק קצת יותר מידע לגבי שעה, הסעות, מטעם מי מתארגן כל הסיפור (עם כל האינטרס המשותף כאן, לא הייתי רוצה למצוא את עצמי בהפגנה שקוראת להפלת הממשלה בשביל להעלות את ביבי/ליברמן), ועוד פרטים מעניינינם…

  12. יש איזה אתר להפגנה של יום חמישי? נראה שהחבר'ה שם עושים עבודה חלשה למדי בעניין יחסי הציבור…

    ובבקשה, אפשר לבטל את החובה להכניס דוא"ל בתגובות? אצל יוסי גורביץ (http://friendsofgeorge.blogli.co.il/), שגם הוא בבלוגלי, זה לא נדרש, כך שאני מבין שזו לא דרישה של המערכת עצמה… חוץ מהעובדה שאני לא מרגיש שאני צריך להשאיר את האימייל שלי בכל מקום, מה שקורה זה שאם לא שמתי, הוא מביא אותי לדף שגיאה, וכשאני חוזר, כל המניפסט המרשים שכתבתי נעלם וצריך להכתב שוב… (היתה לי תגובה כזאת אצלך בשבוע שעבר שבסוף ויתרתי עליה כי זה היה ארוך לכתוב שוב. אבל אם אני כבר כאן, אז תעיפי מבט בפוסט האחרון אצלי, א-פרופו הפוסט שלך של "משהו חייב להיעשות מיד").

  13. לא שאין דמוקרטים צבועים, אבל החוק עבר בקונגרס רפובליקני (אגב, רוצה עוד דברים טובים? אחד הקנסות הגבוהים ביותר הוטל על רשת פוקס, ורבים תוהים האם גם צ'ייני ייקנס על שימושים שעשה במילה פאק בנאומים בסנאט ובראיונות בטלוויזיה).

  14. לצערי אי אפשר לטעון שהבעיה עם ה – FCC היא שלטון השמרנים מכנה סיבות:
    1. ההמלצה להרחיב את משטרת המוסר נתמכת ע"י כל חברי הועדה דמוקרטים ורפובלקנים כאחד.
    2. חוק הצניעות עבר בקונגרס ובסנאט בתמיכת חברים משתי המפלגות

    הבעיה היא שמגוף שאמור היה להסדיר את השימוש בתדרי השידור הוא הפך לגוף שמפקח על מה שמשודר, ואם ההצעה תתקבל גם על מה שמשודר שלא על גבי גלי האתר. זהו למעשה הטיעון החזק ביותר להמנע להזדקקות ל FCC כמסדיר של התעבורה ברשת האינטרנט – זה יתחיל שם , אבל אנחנו יודעים אפוא זה יגמר…

השאר תגובה