החיים יפים?

"החיים יפים" של בניני, שמשודר עכשיו שוב בטלוויזיה, הוא בעיני סרט השואה (שאינו תיעוד) הטוב ביותר שנעשה אי פעם. זה קשור לכל התפיסה שלי של זיכרון השואה "הנכון", שהרצון שלי לקדם אותה הוא אחת מהסיבות לפתיחת הבלוג הזה. אמרו על הסרט הזה כל מיני דברים. שהוא לא מדויק. שהוא עושה צחוק מהשואה. ש"זה לא היה ככה". אפילו שזו זילות הגובלת בהכחשה. אני באופן טבעי חושבת שכל הדברים האלו הם שטויות. קודם כל, הסרט הזה כל כך רחוק מלהיות מצחיק. אני באופן אישי בכיתי בערך שעה וחצי אחרי שהוא נגמר. דבר שני, האיש אומר לנו בפירוש שמדובר באגדה. אגדה, שמבוססת על המציאות. אגדה, שהמוקד שלה הוא האדם, לא "האירוע".

הדרישה לדיוק מקסימלי בפרטים טכניים או הדרישה להציג את "הזוועה" במלוא תפארתה היא דרישה אבסורדית וצבועה בעיני. השואה הייתה אך ורק משהו שנעשה בידי בני אדם לבני אדם אחרים. הסרט הזה, באופן ספציפי, מדהים בגלל הצורה שבה השואה מחלחלת לתוכו, כאילו רגע אחד אנחנו בחיים נורמליים כמעט לגמרי של אדם אחד, קטן ומשעשע על גבול הגיחוך, שמתאהב בבחורה, כובש את ליבה, מתחתן איתה ונולד להם ילד. ובתוך זה שזורים כל מיני דברים כמו הסוס הצבוע עם המילה "יהודי" עליו, השלט שאוסר כניסה ליהודים וכלבים, והדברים האלו מצטברים ונערמים למרות הניסיונות שלו להתעלם מהם, לעשות מהם צחוק – עד שלוקחים אותו ואת ילדו ברכבת, ואישתו מתעקשת להצטרף.

בסך הכל, ככה זה היה עבור אנשים רבים במציאות. משהו שמחלחל לתוך החיים, הופך אותם, לפעמים ברגע, לפעמים במשך שנים, מחוץ לקונטקסט, בלתי ניתן להבנה, בלתי ניתן לעיכול.

ואפילו אם כל ההתרחשות במחנה בסרט היא סוג של פנטזיה, גם במקרה הזה, זו עדיין פנטזיה של אב מסור, בעל אוהב, Mensch במלוא מובן המילה, שלא בוחל בשום אמצעי כדי להגן על ילדו האהוב מזוועת החיים, לעטוף אותו בצמר גפן מתוק אפילו בתוך סיטואציה כל כך קיצונית. זה סרט שואה הרבה יותר טוב בעיני מכל הסרטים הרשמיים הלא-תעודיים למיניהם.

והשיר, השיר הזה שיכול להסתובב לי בראש ימים. כל כך פשוט, כל כך ילדותי, כל כך נאיבי, תזכורת קטנה לאיך שהחיים אולי היו צריכים להיראות.

Smile, without a reason why

Love, as if you were a child

Smile, no matter what they tell you

Don't listen to a word they say

Cause life is beautiful that way

Tears, a tidal wave of tears

Light, that slowly disappears

Wait, before you close the curtain

There is still another game to play

And life is beautiful that way

Here with his eyes forevermore

I will always be as close as you remember from before

 Now that you're out there on your own

Remember what is real and what we dream is love alone

Keep the laughter in you eyes

Soon your long awaited prize

We'll forget about our sorrows

And think about a brighter day

Cause life is beautiful that way

We'll forget about our sorrows

And think about a brighter day

Cause life is beautiful that way

There's still another game to play

And life is beautiful that way

השאר תגובה